Tule näytteilleasettajaksi
Tule
näytteille-
asettajaksi
K50-messut Turussa 8.2.2025 ja Tampereella 7.-8.3.2025
Lukijalle: Tiivistimme tämän sivun alkuun tärkeimmät pointit teille, jotka haluatte nopeasti silmäillä pääasiat ja jättää meille viestin. Teille, jotka haluatte tietää heti mahdollisimman laajasti kaiken messuista, löytyy pääpointtien jälkeen kattavasti tietoa ja lukuja tarkemmin avattuna. Mukavia lukuhetkiä!
K50-messut Turku
Logomossa
lauantaina 8.2.2025
klo 11-17
K50-messut Tampere
Tampere-talossa
pe-la 7.-8.3.2025
pe klo 13-18 & la klo 10-16
Aloitetaan alusta: Mitä on K50-messut?
K50-messut on nimensä mukaisesti kielletty leikkimielisesti alle 50-vuotiailta (emme kysy ovella papereita, mutta junnuja ei ole vuosien saatossa juuri näkynyt). Ja koska ikä ei sinänsä ole ihmistä erityisen hyvin määrittävä tekijä, onkin messuilla esillä aivan laidasta laitaan kaikenlaista, mitä ihmisen elämään kuuluukin: matkustelua, kulttuuria, terveyttä, hyvinvointia, kodinlaittoa, shoppailua…listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ketä messuilla käy?
Jos haluat asiakkaita, joilla on aikaa, omanarvontuntoa, rahaa ja halu hemmotella niin itseä, lapsia, lapsenlapsia kuin kumppania… K50-messut on oikea paikka olla esillä. Olemme yhdistäneet tätä kysyttyä kohderyhmää ja heistä kiinnostuneita brändejä menestyksekkäästi jo vuodesta 2016. K50-messuilla on mahdollista tavoittaa tehokkaasti tuhansia yli 50-vuotiaita, jotka ovat tunnetusti erittäin tavoiteltua asiakaskuntaa.
Muihin kohderyhmiin verraten yli viisikymppiset arvostavat tunnetusti henkilökohtaista palvelua; niin asioiden hoitamista kuin ostamista kasvokkain, ja he ovat usein myös valmiita maksamaan laadusta, hyvästä palvelusta ja he nauttivat saadessaan palvelua ja ohjeistusta ostopäätöksen tueksi.. Ja kaiken lisäksi kaikki nämä ihmiset saapuvat messuille varta vasten tekemään hankintoja ja tutustumaan palveluihin. Mistä muualta nämä ihmiset voisi tavoittaa yhtä tehokkaasti kasvokkain?
Kävijätavoite
Vuonna 2024 K50-messut järjestettiin Turun Logomossa helmikuussa ja Tampere-talossa maaliskuussa. Turussa vieraili 2500 kävijää, ja Tampereella 4500. Kummassakaan tapahtumassa ei ole aiemmin voitu todistaa olleen näin paljon porukkaa. Vuonna 2025 kävijätavoite on Turussa 3000 henkilöä ja Tampereella 5500.
Kävijätavoite Turussa vuonna 2025
kävijää
Kävijätavoite Tampereella vuonna 2025
kävijää
”Ihmiset ovat ostohousut jalassa ja tietävät tämän tapahtuman, mitä hakevat ja mitä siellä on.”
”Olen ihan puulla päähän lyöty siitä miten huimia nää K50-messut ovat! Parempia kuin mitkään muut kuluttajamessut. Lähdetään ens kerralla jo kolmatta kertaa mukaan. Tila on mahtava ja tapahtuma sopivan mittainen sekä sijainti on loistava Tampereella. Emme yleensä käy kuluttajamessuilla, mutta näihin on kyllä aina pakko tulla. Ihmiset ovat ostohousut jalassa ja tietävät tämän tapahtuman, mitä hakevat ja mitä siellä on.
Erittäin hyvin järjestetty tapahtuma. K50-messut on ainoa konkreettinen tapahtuma, jossa emme lähde hakemaan suoraa myyntiä vaan otetaan enemmänkin markkinointinäkökulma. Erittäin lämmin suositus kaikille tulla mukaan tähän huikeaan tapahtumaan näytteilleasettajaksi!”
-Risto Turunen, Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone ja Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna
Äärimmäisen tehokkaaksi viritetty messupäivä
Jo ensimmäisistä K50-messuista lähtien prioriteettina on ollut luoda tapahtuma, josta päällimmäisiksi fiiliksiksi näytteilleasettajille jää tehokkuus, helppous ja mukavuus, ja josta voi ns. ottaa vain kermat kakusta – eli välttää useiden päivien rakennusajan, ja silti saavuttaa asetetut tavoitteet.
K50-messuilla rakentaminen alkaa pääsääntöisesti pari tuntia ennen messujen avautumista yleisölle – olemme karsineet osastojen näyttävyydestä tehokkuuden nimissä. Purku taas suoritetaan noin tunnissa.
Keskimääräinen osasto messuilla näyttää tältä:
Rakentamisesta selviää siis niin valitessaan roll upin auki reväyttämisellä ja pöytäliinan levittämisellä – me tarjoamme pöydän.
Osastot ja hinnasto
Messuilta on varattavissa 2×2 ja 3×3 metrin osastoja. Hinnat on porrastettu koon lisäksi sijainnin mukaan. Suosituin osastovaihtoehtomme on 2×2 metrin kokoiset Premium-osastot (ao. kartassa punaisella), jotka on sijoitettu parhaille paikoille tapahtumassa – näin tavoittaen eniten kävijöitä.
Premium-osasto Turussa
950 €
Premium-osasto Tampereella
1650 €
Hintoihin lisätään voimassaoleva alv.
Osastokartat
Alla olevista kartoista näet kaikki hinnat sekä vapaana olevat osastot – vain vapaissa osastoissa on numero:
Huom! Karttoihin on päivitetty varaustilanne 2.12.2024. Vain vapaissa osastoissa on numero.
Katso tai lataa kartat täysikokoisina täältä:
”Olemme olleet todella tyytyväisiä asiakasmäärään ja laatuun.”
”Olemme olleet todella tyytyväisiä asiakasmäärään ja laatuun. Tehtiin heti messujen jälkeen uusi varaus ensivuodelle. Tyytyväisiä ollaan, että asiakkaita on liikkunut hyvin. Tuotto-panossuhde lasketaan aina tarkkaan, kun matkaa ja yöpymiskustannuksia tulee myös. Näille messuille on kannattanut lähteä mukaan.”
Sanna Nikki
Visit Kotka-Hamina
Mitä kommentoivat näytteilleasettajat?
Katso Tampereen Komediateatterin, Viron Kylpyläliiton ja MyEMSin edustajien fiiliksiä tapahtumapäivästä! Tampereen Komediateatterin Panu Raipia kertoo mm. kuinka tapahtumapaikalla on erinomainen tunnelma ja jopa ulos asti jonoa. Tapahtuma houkuttelee paikalle heidän ydinkohderyhmäänsä, mikä on innostanut heidät mukaan tapahtumaan jo useaan otteeseen. Kuuntele kommentit kokonaisuudessaan oheiselta videolta!
Haluatko kuulla lisää?
Jätä meille viesti ja toivomasi yhteydenottotapa, niin soitamme tai meilaamme sinulle pikimmiten!
Huomaathan, että messuille myydään osastoja viikoittain – toivomansa osaston lunastamisessa ei kannata aikailla!
"*" näyttää pakolliset kentät
Raili Haapala
Messumyynti
040 849 2267
raili@huikea.net
Miksi K50?
Suomalaisista 42 prosenttia on yli 50-vuotiaita, mikä tarkoittaa noin 2,3 miljoonaa ihmistä, mutta vain joka viides kokee mainonnan olevan suunnattu heille. Suomen väestörakenne on muuttunut merkittävästi, tarjoten uusia mahdollisuuksia yrityksille, jotka osaavat kohdentaa palvelunsa ja tuotteensa tälle kasvavalle ja vaikutusvaltaiselle asiakasryhmälle.
Yli 50-vuotiaat ovat ostovoimainen joukko, joka seuraa aktiivisesti mediaa ja kokee itsensä ikäänsä nuoremmaksi. He haluavat panostaa itseensä, mutta heille kohdennetaan todella vähän samaistuttavaa ja puhuttelevaa markkinointia. Tässä on siis paljon potentiaalia erottua edukseen. Yli 50-vuotiaita puhutellakseen on tärkeää ottaa huomioon heidän arvonsa, tarpeensa ja kiinnostuksen kohteensa. Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska on tutkinut kuluttamista ja iän vaikutusta kuluttamiseen eri näkökulmista. Hän korostaa, että kaikkia yli 50-vuotiaita ei pidä niputtaa yhteen. ”On aivan eri asia olla 51-vuotias kuin 74- tai 82-vuotias. Tämän tunnistaminen on tärkeää. Ikärajat hämärtyvät ja keski-ikä pitenee.”
Suomalaiset ikääntyvät muita EU.maita nopeammin, mutta +50-vuotiaat työssäkäyvät ihmiset ovat samalla kuitenkin jostakin syystä markkinoinnillisesti yksi aliarvostetuimmista kohderyhmistä, ja aivan syyttä. Markkinointia ja tapahtumia kohdennetaan paljon lapsille, nuorille, lapsiperheille ja ikääntyneille, mutta iso osa aikuisia jää tämän ulkopuolelle.
Yli 50-vuotiaat ovat kohderyhmänä mitä oivallisin. He ovat ihmisiä, jolla on aikaa, omanarvontuntoa, rahaa ja halu hemmotella niin itseä, lapsia, lapsenlapsia kuin kumppania. K50-messuilla on mahdollista tavoittaa tehokkaasti tuhansia yli 50-vuotiaita, jotka matkustavat, kuluttavat kulttuuria, kuten teatteria ja konsertteja, shoppailevat, sisustavat, ostavat kiinteistöjä, harrastavat… listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kaiken kukkuraksi he ovat hyvin lojaaleja ja brändiuskollisia, ja arvostavat henkilökohtaista palvelua ja apua tuotteiden ja palveluiden hankinnassa.
Ylen uutisessa kerrotaan se hyvin: ”Yli 50-vuotiaat ostivat kesällä hienoja mökkejä ja kakkosasuntoja. Rahaa laitetaan harrastuksiin kuten maasto- ja kilpapyöriin ja kaikenlaiseen teknologiaan.” ja ”Ikääntyvillä on paljon rahaa ja kova paine käyttää sitä” *
Messukävijöitä yhdistää toki jo tapahtuman nimen mukaisesti +50-vuoden ikä, mutta sen lisäksi näytteilleasettajamme kuvailevat kävijöitä iloisiksi, tyytyväisiksi ja aidon kiinnostuneiksi messutarjontaan, sekä ennenkaikkea kokeneiksi ja oman arvonsa tunteviksi ja laatutietoisiksi. Messukävijöillämme on aikaa, varallisuutta ja halua panostaa itseensä ja hyvinvointiinsa.
Pssst…
Mikäli haluat lukea lisää +50-vuotiaista markkinoinnin kohderyhmänä, lataa tietopaketti veloituksetta täältä:
-ladattava -> upotettuna sivuille niin, ettei johda muille sivuille. sama freebie kuin erillisellä ladattava-sivulla!
”Hyvä fiilis jäi tapahtumasta!”
”Meillä oli hyvä kokemus jo koronan aikana K50-messuista. Ollaan löydetty meistä kiinnostuneita ihmisiä ja on ollut hyvä vastaanotto sekä saatu ihmisiä liikkeelle tulemaan meidän tapahtumaan myös. Messujen jälkeen on ollut nähtävissä selvä nettisivupiikki ja kiinnostuneet ovat olleet yhteyksissä. On tullut myyntiä ja saatu myös yleistä tunnettuutta lisättyä. Jotenkin tosi positiivinen fiilis jäänyt aina. Kävijät ovat iloisia ja osoittaneet kiinnostusta meitä kohtaan.”
-Marianne Haapoja, Työväen Musiikkitapahtuma
Erityisesti näistä näytteilleasettajamme kiittävät tapahtumaamme:
Mahdollisuus tehdä kauppaa
Tuotteen tai palvelun imagon rakentaminen
Uuden asiakaskunnan löytäminen
Vanhojen asiakkaiden sitouttaminen
Mahdollisuus antaa yritykselle kasvot
Paikka tavata sidosryhmiä, jälleenmyyjiä ja mediaa
Miten K50-messut eroaa muista messuista?
Tehokkuuden ja tavoitellun kohderyhmän lisäksi K50-messut on yleismessut, ja mukana onkin toimialoja aivan laidasta laitaan – lähes kaikki, minkä voi kuvitella kuuluvan osaksi aikuisen ihmisen elämää, on messuilla esillä. Useat tapahtumakävijät ovat liikkeellä messutarjousten innoittamana ja shoppailumielellä, ja odottavat tekevänsä löytöjä. K50-tapahtumat ovat mainio areena tuotemyynnille, oli kyseessä sitten kosmetiikka, kodinsisustus, herkut, tai isommat hankinnat, kuten sängyt, kattoremontit tai terassit.
Kuulemme poikkeuksetta K50-messupäivän jälkeen näytteilleasettajiltamme, kuinka poikkeuksellisen hyväntuulisia tapahtumakävijät ovat, ja kuinka kiinnostuneita ja aktiivisia kävijät ovat tullen itse tutustumaan osastoihin ja kysellen tarjonnasta. Turun Optillinen liike kuvaili messuja näin: ‘’ilmapiiri on ollut erittäin mukava ja kaikki tuntuu olevan hyvällä tuulella. Täällä ei ole liian totista porukkaa.’’
Vaikka messuilla on näytteilleasettajia lähes kaikilta kuviteltavissa olevilta toimialoilta, erottuu muutama toimiala muita isompina. Nämä toimialat on jaettu karkeasti seitsemään kategoriaan, joiden kautta messuille osallistumiseen on pureuduttu tarkemmin:
Millainen on äärimmilleen viritetty messupäivä?
Suosikkikommenttimme aiheesta on tämä erään näytteilleasettajan palaute:
”Ensin ajattelin, että ompa kallista 6 tunnin messuista, mutta oli joka pennin arvoista. [Isoille kilpailijan kuluttajamessuille] meidän ei tarvitse enää mennäkään, ne on niin raskaita päiviä, samat tulokset voi saada näiltä messuilta. Porukkakin on aina niin hyväntuulista.” -K50-messujen näytteilleasettaja
Kuulemme toistuvasti tätä samaa palautetta. Jostain syystä meidät myös rinnastetaan toistuvasti näihin juuri samoihin, super-isoihin, monipäiväisiin, kansainvälisiin messuihin Helsingissä, vaikka käytännössä K50-messut on paljon pienempi tapahtuma. Mutta iso ylpeydenaiheemme on se, että molempien messujen vaikutukset asiakkaidemme liiketoimintaan voivat olla silti samat – tähän voisi siteerata suosittua ajatusta work smarter not harder.
Jo ensimmäisistä K50-messuista lähtien meille on ollut prioriteetti luoda tapahtuma, josta päälimmäisiksi fiiliksiksi jää helppous ja mukavuus, ja josta voi ns. ottaa vain kermat kakusta – eli välttää useiden päivien rakennusajan, ja silti saavuttaa tavoitteet.
K50-messuilla rakentaminen alkaa pari tuntia ennen messujen avautumista yleisölle – olemme karsineet osastojen rakenteet minimiin tehokkuuden nimissä. Purku taas tapahtuu vieläkin nopeammin. Alla kuvapari Tampereen messuista tapahtuman aikana ja pian niiden päätyttyä:
Tässä vielä vertailuksi valokuvaajamme Jarkko Laineen ottama kuva samoilta jalansijoilta, kun tapahtuma oli vielä käynnissä:
Eikä siinä vielä kaikki!
Toinen messuilua helpottava tekijä on se, että nyt pari vuotta K50-messut on sijoitettu ajallisesti lähemmäs toisiaan, ja ne pidetään vain kuukauden päässä toisistaan.
Tämä mahdollistaa tuplahyödyn ottamisen yhdellä työllä. Ajallisesti toisiaa lähellä oleviin tapahtumiin on helppo mennä samalla kärjellä, käyttää samat esitteet ja samat messutarjoukset, kohderyhmäkin on tuttu, jolloin ensimmäisestä tapahtumasta saadut opit ja ideat voi viedä heti käytäntöön ja tehostaa messujen tuloksia vielä entisestään.
Osallistuessanne sekä Turun että Tampereen messuille, lisäämme tilaukseen, molempiin tapahtumiin, veloituksetta somepostauksen sekä logon messujen suurtulostekarttaan. Kävijät suunnistavat näiden suurtulosten avulla tapahtumissa ja logonäkyvyyttä kartassa ei voi ostaa erikseen.
Milloin messuosasto kannattaa ostaa?
K50-messujen vuosi alkaa vuodenvaihteen sijaan helmi-maaliskuussa, kun edelliset messut on ohi.
Messujen tyytyväisyysprosentti on korkea, josta kertoo niin kutsutun ennakkomyynnin kovat tulokset. Esimerkiksi vuonna 2024 K50-messut järjestettiin Turun Logomossa helmikuussa ja Tampere-talolla maaliskuussa. Tämän jälkeen avasimme tapahtuman ennakkomyyntiin ainoastaan tapahtumissa mukanaolleille näytteilleasettajille – haluamme aina kiittää tapahtumassa mukana olleita, ja parhaat paikat voi varata vain ennakkomyynnin aikana. Pelkästään ennakkomyynnin aikana Turussa ja Tampereella, 3 viikon aikana, paikan Turusta osti jo 45% näytteilleasettajista ja Tampereella 46%.
Yhteydenottopyyntö
Jatketaanko keskustelua? Jätä meille puhelinnumerosi tai sähköpostisoitteesi sen mukaan, kummalla tavalla haluat yhteydenoton:
"*" näyttää pakolliset kentät
Mikä olisi teille sopivin osastovaihtoehto?
Vaihtoehto 1: Yhteistyökumppanuus
Suurin ylpeytemme on Yhteistyökumppanuus. Niitä on vain rajallisesti, jotta ne saavat arvoisensa näkyvyyden niin tapahtumassa kuin sen ennakkomarkkinoinnissa. Tapahtumapäivänä yhteistyökumppanit ovat ensimmäinen asia/näkyvimmin esillä, johon kävijät törmäävät – tapahtumaan on mahdoton saapua tai lähteä kulkematta näiden pisteiden ohi/huomaamatta näitä pisteitä. Yhteistyökumppaneiden markkinointipaketin avulla varmistat, että jäätte varmasti kaikkien kävijöiden mieleen!
Vaihtoehto 2: Näyttelytilat
Seuraavaksi tulee siniset Näyttelytilat. Nämä pisteet ovat heille, jotka tarvitsevat tilaa osastolle: esimerkiksi myyntitelineille, hierontatuolille, omalle messurakennelmalle tai vaikkapa liikuntahetkelle.
Vaihtoehto 3: Premium-osastot
Kolmantena punaiset Premium-osastot. Nimensä mukaisesti nämä sijaitsevat tapahtuman primääripaikoilla: ne on sijoiteltu kävijöiden kulkuvirtojen mukaisesti keräten laajasti huomiota. Premium-osastoihin kuuluu myös Turussa Matkailukäytävä, jolla nimensä mukaisesti on erilaisia matkailukohteita: kuntia, kulttuuria, matkatoimistoja ja nähtävyyksiä.
Vaihtoehto 4: Basic-osastot
Lopulta mintunvihreinä on Basic-osastot, jotka tarjoavat kursailematta messujen laajat hyödyt kustannustehokkaimmalla tavalla.
Mikäli haluatte tavoittaa sekä pirkanmaalaiset että varsinaissuomalaiset asiakkaat saatte kirsikkana kakun päällä veloituksetta some-julkaisuja sekä logonne tapahtuman suurtulostekarttoihin, jotka ohjaavat kävijöitä – tätä vaihtoehtoa pohtivat muutkin viimeisimpien messujen jälkeen:
“Meillä meni messut todella hyvin, paljon paremmin kuin olisi osattu edes kuvitella. Olemme todella positiivisesti yllättyneitä, nämä oli varmasti parhaat messut ikinä. Saatoimme lähteä hieman skeptisesti, kun tämä oli meille uusi tapahtuma, mutta aivan super-positiivinen yllätys. Myimme toistasataa limppua muutamassa tunnissa, ja täydet laatikot lehtiä ja esitteitä jaettiin pois. Näitä on kaikkia kannettu [kilpailijan suurilta messuilta] takaisin kotiin. Ja mitä kauppaan tulee, niin ihmiset oikein janosivat tietoa. Meiltä kyseltiin todella paljon sijaintia ja jopa ajo-ohjeita. Ollaan hehkutettu kollegoille ja suositeltu eteenpäin, aivan huipputapahtuma! Jatkossa saatamme valita vain nämä kahdet messut [kilpailijan tapahtuman] sijaan.”
Premium-osasto sekä Tampereen että Turun K50-messuilta kustantaa yhteensä
2600 €
Markkinointi Aamulehdessä ja Turun Sanomissa
K50-messujen viralliset mediakumppanit ovat Tampereella Aamulehti ja Turussa Turun Sanomat. Turun Sanomien välissä ilmestyy ennen messuja tapahtuman Messuliite, ja molempiin medioihin voi ostaa mainostilaa kumppanihinnoin.
Kuka tapahtuman järjestää?
Huikea Tapahtumatuotanto on pieni mutta ketterä tapahtumatoimisto Tampereelta. Olemme järjestäneet K50-messuja vuodesta 2016 alkaen. K50-messut ovat lähtöisin aiemmin järjestämistämme senioritapahtumista, jota palvelumuotoilun ja kävijäpalautteen kautta lähdettiin kehittämään eteenpäin. Samalla jatkuvan kehityksen polulla olemme edelleen ja K50-messut ovat vuosivuodelta kasvaneet vastaamaan paremmin kävijöiden sekä näytteilleasettelijoiden toiveita ja tarpeita ja tätä kautta onnistuneet inspiroimaan kävijöitä tuhatpäisesti ja rikkomaan kävijäennätyksiä.
Etsimme jatkuvasti uusia tapoja parantaa messuosallistumisen hyödyllisyyttä asiakkaillemme ja pyrimme tekemään kaikkemme, jotta K50-messut ovat raikas ja kiinnostava kokonaisuus. Kolmen hengen tehotiimimme on joustava, pystyy sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin ja odottamattomiin haasteisiin. Pystymme tekemään nopeita päätöksiä, muuttamaan tarvittaessa suuntaa ja toimimaan niin, että messut sujuvat häiriöittä ja kaikilla jää positiivinen messukokemus.
Messuosallistuminen on aina suuri rahallinen ja ajallinen panostus, joten meille on tärkeää, että näytteilleasettajamme kokevat osallistumisen hyödylliseksi. Yhtenä K50-messujen tavoitteista on aina ollut tarjota näytteilleasettajoille suurin mahdollinen hyöty, ja tapahtumamme kerää toistuvasti kiitosta ja äimistelyä tästä aiheesta.
Näytteilleasettajien usein kysytyt kysymykset
Jäitkö kaipaamaan vielä jotain infoa?
Ota yhteyttä
Raili Haapala
Messumyynti
040 849 2267
raili@huikea.net
Anniina Raatikka
Yrittäjä, Yhteistyöt
040 576 8761
anniina@huikea.net
Jenna Ylikoski
Yrittäjä, Laskutus, Markkinointi ja viestintä
050 359 5573
jenna@huikea.net
Haluatko saada tietoa yli 50-vuotiaista kuluttajina ja uusimmat tiedot K50-messuista?
Liity uutiskirjeentilaajaksi: