Tule näytteilleasettajaksi

Tule
näytteille-
asettajaksi

K50-messut Turussa 8.2.2025 ja Tampereella 7.-8.3.2025

Lukijalle: Tiivistimme tämän sivun alkuun tärkeimmät pointit teille, jotka haluatte nopeasti silmäillä pääasiat ja jättää meille viestin. Teille, jotka haluatte tietää heti mahdollisimman laajasti kaiken messuista, löytyy pääpointtien jälkeen kattavasti tietoa ja lukuja tarkemmin avattuna. Mukavia lukuhetkiä!

K50-messut Turku

Logomossa
lauantaina 8.2.2025
klo 11-17

K50-messut Tampere

Tampere-talossa
pe-la 7.-8.3.2025
pe klo 13-18 & la klo 10-16

Aloitetaan alusta: Mitä on K50-messut?

K50-messut on nimensä mukaisesti kielletty leikkimielisesti alle 50-vuotiailta (emme kysy ovella papereita, mutta junnuja ei ole vuosien saatossa juuri näkynyt). Ja koska ikä ei sinänsä ole ihmistä erityisen hyvin määrittävä tekijä, onkin messuilla esillä aivan laidasta laitaan kaikenlaista, mitä ihmisen elämään kuuluukin: matkustelua, kulttuuria, terveyttä, hyvinvointia, kodinlaittoa, shoppailua…listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Ketä messuilla käy?

Jos haluat asiakkaita, joilla on aikaa, omanarvontuntoa, rahaa ja halu hemmotella niin itseä, lapsia, lapsenlapsia kuin kumppania… K50-messut on oikea paikka olla esillä. Olemme yhdistäneet tätä kysyttyä kohderyhmää ja heistä kiinnostuneita brändejä menestyksekkäästi jo vuodesta 2016. K50-messuilla on mahdollista tavoittaa tehokkaasti tuhansia yli 50-vuotiaita, jotka ovat tunnetusti erittäin tavoiteltua asiakaskuntaa. 

Muihin kohderyhmiin verraten yli viisikymppiset arvostavat tunnetusti henkilökohtaista palvelua; niin asioiden hoitamista kuin ostamista kasvokkain, ja he ovat usein myös valmiita maksamaan laadusta, hyvästä palvelusta ja he nauttivat saadessaan palvelua ja ohjeistusta ostopäätöksen tueksi.. Ja kaiken lisäksi kaikki nämä ihmiset saapuvat messuille varta vasten tekemään hankintoja ja tutustumaan palveluihin. Mistä muualta nämä ihmiset voisi tavoittaa yhtä tehokkaasti kasvokkain?

Kävijätavoite

Vuonna 2024 K50-messut järjestettiin Turun Logomossa helmikuussa ja Tampere-talossa maaliskuussa. Turussa vieraili 2500 kävijää, ja Tampereella 4500. Kummassakaan tapahtumassa ei ole aiemmin voitu todistaa olleen näin paljon porukkaa. Vuonna 2025 kävijätavoite on Turussa 3000 henkilöä ja Tampereella 5500.

Kävijätavoite Turussa vuonna 2025

0

kävijää

Kävijätavoite Tampereella vuonna 2025

0

kävijää

”Ihmiset ovat ostohousut jalassa ja tietävät tämän tapahtuman, mitä hakevat ja mitä siellä on.”

”Olen ihan puulla päähän lyöty siitä miten huimia nää K50-messut ovat! Parempia kuin mitkään muut kuluttajamessut. Lähdetään ens kerralla jo kolmatta kertaa mukaan. Tila on mahtava ja tapahtuma sopivan mittainen sekä sijainti on loistava Tampereella. Emme yleensä käy kuluttajamessuilla, mutta näihin on kyllä aina pakko tulla. Ihmiset ovat ostohousut jalassa ja tietävät tämän tapahtuman, mitä hakevat ja mitä siellä on.

Erittäin hyvin järjestetty tapahtuma. K50-messut on ainoa konkreettinen tapahtuma, jossa emme lähde hakemaan suoraa myyntiä vaan otetaan enemmänkin markkinointinäkökulma. Erittäin lämmin suositus kaikille tulla mukaan tähän huikeaan tapahtumaan näytteilleasettajaksi!”

-Risto Turunen, Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone ja Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna

Äärimmäisen tehokkaaksi viritetty messupäivä

Jo ensimmäisistä K50-messuista lähtien prioriteettina on ollut luoda tapahtuma, josta päällimmäisiksi fiiliksiksi näytteilleasettajille jää tehokkuus, helppous ja mukavuus, ja josta voi ns. ottaa vain kermat kakusta – eli välttää useiden päivien rakennusajan, ja silti saavuttaa asetetut tavoitteet.

K50-messuilla rakentaminen alkaa pääsääntöisesti pari tuntia ennen messujen avautumista yleisölle – olemme karsineet osastojen näyttävyydestä tehokkuuden nimissä. Purku taas suoritetaan noin tunnissa.

Keskimääräinen osasto messuilla näyttää tältä:

Rakentamisesta selviää siis niin valitessaan roll upin auki reväyttämisellä ja pöytäliinan levittämisellä – me tarjoamme pöydän.

Osastot ja hinnasto

Messuilta on varattavissa 2×2 ja 3×3 metrin osastoja. Hinnat on porrastettu koon lisäksi sijainnin mukaan. Suosituin osastovaihtoehtomme on 2×2 metrin kokoiset Premium-osastot (ao. kartassa punaisella), jotka on sijoitettu parhaille paikoille tapahtumassa – näin tavoittaen eniten kävijöitä.

Premium-osasto Turussa

950 €

Premium-osasto Tampereella

1650 €

Hintoihin lisätään voimassaoleva alv.

Osastokartat

Alla olevista kartoista näet kaikki hinnat sekä vapaana olevat osastot – vain vapaissa osastoissa on numero:

Huom! Karttoihin on päivitetty varaustilanne 2.12.2024. Vain vapaissa osastoissa on numero.

Katso tai lataa kartat täysikokoisina täältä:

”Olemme olleet todella tyytyväisiä asiakasmäärään ja laatuun.”

”Olemme olleet todella tyytyväisiä asiakasmäärään ja laatuun. Tehtiin heti messujen jälkeen uusi varaus ensivuodelle. Tyytyväisiä ollaan, että asiakkaita on liikkunut hyvin. Tuotto-panossuhde lasketaan aina tarkkaan, kun matkaa ja yöpymiskustannuksia tulee myös. Näille messuille on kannattanut lähteä mukaan.”

Sanna Nikki
Visit Kotka-Hamina

Mitä kommentoivat näytteilleasettajat?

Katso Tampereen Komediateatterin, Viron Kylpyläliiton ja MyEMSin edustajien fiiliksiä tapahtumapäivästä! Tampereen Komediateatterin Panu Raipia kertoo mm. kuinka tapahtumapaikalla on erinomainen tunnelma ja jopa ulos asti jonoa. Tapahtuma houkuttelee paikalle heidän ydinkohderyhmäänsä, mikä on innostanut heidät mukaan tapahtumaan jo useaan otteeseen. Kuuntele kommentit kokonaisuudessaan oheiselta videolta!

Haluatko kuulla lisää?

Jätä meille viesti ja toivomasi yhteydenottotapa, niin soitamme tai meilaamme sinulle pikimmiten!

Huomaathan, että messuille myydään osastoja viikoittain – toivomansa osaston lunastamisessa ei kannata aikailla!

"*" näyttää pakolliset kentät

Haluan vastauksen*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Raili Haapala

Messumyynti

040 849 2267
raili@huikea.net

Haluatko kuulla messujen kaikki yksityiskohdat heti?

Alle on avattu kaikki, mitä tiedämme messuista itsekkään. Tässä on pikalinkit sivulla liikkumiseen, mikäli etsit tietoa tietystä aiheesta:

Miksi K50?

Suomalaisista 42 prosenttia on yli 50-vuotiaita, mikä tarkoittaa noin 2,3 miljoonaa ihmistä, mutta vain joka viides kokee mainonnan olevan suunnattu heille. Suomen väestörakenne on muuttunut merkittävästi, tarjoten uusia mahdollisuuksia yrityksille, jotka osaavat kohdentaa palvelunsa ja tuotteensa tälle kasvavalle ja vaikutusvaltaiselle asiakasryhmälle.

Yli 50-vuotiaat ovat ostovoimainen joukko, joka seuraa aktiivisesti mediaa ja kokee itsensä ikäänsä nuoremmaksi. He haluavat panostaa itseensä, mutta heille kohdennetaan todella vähän samaistuttavaa ja puhuttelevaa markkinointia. Tässä on siis paljon potentiaalia erottua edukseen. Yli 50-vuotiaita puhutellakseen on tärkeää ottaa huomioon heidän arvonsa, tarpeensa ja kiinnostuksen kohteensa. Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska on tutkinut kuluttamista ja iän vaikutusta kuluttamiseen eri näkökulmista. Hän korostaa, että kaikkia yli 50-vuotiaita ei pidä niputtaa yhteen. ”On aivan eri asia olla 51-vuotias kuin 74- tai 82-vuotias. Tämän tunnistaminen on tärkeää. Ikärajat hämärtyvät ja keski-ikä pitenee.”

Suomalaiset ikääntyvät muita EU.maita nopeammin, mutta +50-vuotiaat työssäkäyvät ihmiset ovat samalla kuitenkin jostakin syystä markkinoinnillisesti yksi aliarvostetuimmista kohderyhmistä, ja aivan syyttä. Markkinointia ja tapahtumia kohdennetaan paljon lapsille, nuorille, lapsiperheille ja ikääntyneille, mutta iso osa aikuisia jää tämän ulkopuolelle.

Yli 50-vuotiaat ovat kohderyhmänä mitä oivallisin. He ovat ihmisiä, jolla on aikaa, omanarvontuntoa, rahaa ja halu hemmotella niin itseä, lapsia, lapsenlapsia kuin kumppania. K50-messuilla on mahdollista tavoittaa tehokkaasti tuhansia yli 50-vuotiaita, jotka matkustavat, kuluttavat kulttuuria, kuten teatteria ja konsertteja, shoppailevat, sisustavat, ostavat kiinteistöjä, harrastavat… listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kaiken kukkuraksi he ovat hyvin lojaaleja ja brändiuskollisia, ja arvostavat henkilökohtaista palvelua ja apua tuotteiden ja palveluiden hankinnassa. 

Ylen uutisessa kerrotaan se hyvin: ”Yli 50-vuotiaat ostivat kesällä hienoja mökkejä ja kakkosasuntoja. Rahaa laitetaan harrastuksiin kuten maasto- ja kilpapyöriin ja kaikenlaiseen teknologiaan.” ja ”Ikääntyvillä on paljon rahaa ja kova paine käyttää sitä” *

Messukävijöitä yhdistää toki jo tapahtuman nimen mukaisesti +50-vuoden ikä, mutta sen lisäksi näytteilleasettajamme kuvailevat kävijöitä iloisiksi, tyytyväisiksi ja aidon kiinnostuneiksi messutarjontaan, sekä ennenkaikkea kokeneiksi ja oman arvonsa tunteviksi ja laatutietoisiksi. Messukävijöillämme on aikaa, varallisuutta ja halua panostaa itseensä ja hyvinvointiinsa. 

Pssst…

Mikäli haluat lukea lisää +50-vuotiaista markkinoinnin kohderyhmänä, lataa tietopaketti veloituksetta täältä:

-ladattava -> upotettuna sivuille niin, ettei johda muille sivuille. sama freebie kuin erillisellä ladattava-sivulla!

”Hyvä fiilis jäi tapahtumasta!”

”Meillä oli hyvä kokemus jo koronan aikana K50-messuista. Ollaan löydetty meistä kiinnostuneita ihmisiä ja on ollut hyvä vastaanotto sekä saatu ihmisiä liikkeelle tulemaan meidän tapahtumaan myös. Messujen jälkeen on ollut nähtävissä selvä nettisivupiikki ja kiinnostuneet ovat olleet yhteyksissä. On tullut myyntiä ja saatu myös yleistä tunnettuutta lisättyä. Jotenkin tosi positiivinen fiilis jäänyt aina. Kävijät ovat iloisia ja osoittaneet kiinnostusta meitä kohtaan.”

-Marianne Haapoja, Työväen Musiikkitapahtuma

Erityisesti näistä näytteilleasettajamme kiittävät tapahtumaamme:

Mahdollisuus tehdä kauppaa

Tuotteen tai palvelun imagon rakentaminen

Uuden asiakaskunnan löytäminen

Vanhojen asiakkaiden sitouttaminen

Mahdollisuus antaa yritykselle kasvot

Paikka tavata sidosryhmiä, jälleenmyyjiä ja mediaa

Miten K50-messut eroaa muista messuista?

Tehokkuuden ja tavoitellun kohderyhmän lisäksi K50-messut on yleismessut, ja mukana onkin toimialoja aivan laidasta laitaan – lähes kaikki, minkä voi kuvitella kuuluvan osaksi aikuisen ihmisen elämää, on messuilla esillä. Useat tapahtumakävijät ovat liikkeellä messutarjousten innoittamana ja shoppailumielellä, ja odottavat tekevänsä löytöjä. K50-tapahtumat ovat mainio areena tuotemyynnille, oli kyseessä sitten kosmetiikka, kodinsisustus, herkut, tai isommat hankinnat, kuten sängyt, kattoremontit tai terassit. 

Kuulemme poikkeuksetta K50-messupäivän jälkeen näytteilleasettajiltamme, kuinka poikkeuksellisen hyväntuulisia tapahtumakävijät ovat, ja kuinka kiinnostuneita ja aktiivisia kävijät ovat tullen itse tutustumaan osastoihin ja kysellen tarjonnasta. Turun Optillinen liike kuvaili messuja näin: ‘’ilmapiiri on ollut erittäin mukava ja kaikki tuntuu olevan hyvällä tuulella. Täällä ei ole liian totista porukkaa.’’

Vaikka messuilla on näytteilleasettajia lähes kaikilta kuviteltavissa olevilta toimialoilta, erottuu muutama toimiala muita isompina. Nämä toimialat on jaettu karkeasti seitsemään kategoriaan, joiden kautta messuille osallistumiseen on pureuduttu tarkemmin:

Messujemme kävijäkyselyssä kiinnostavimmaksi palveluksi nousevat toistuvasti terveys ja hyvinvointi. Myös kauneuteen liittyvät asiat koetaan kiinnostaviksi ja kauneuteen liittyviä hankintoja ollaan valmiita tekemään suurillakin summilla, mikäli mielekkäitä tuotteita on tarjolla.

Yli 50-vuotiaiden määrä kasvaa jatkuvasti, ja tämä ikäryhmä on yhä kiinnostuneempi kauneus- ja hyvinvointipalveluista. Heillä on usein myös enemmän käytettävissä rahaa, kuin nuoremmilla ikäryhmillä.

Yli 50-vuotiaat kuluttajat ovat yhä merkittävämpi kohderyhmä kosmetiikkamarkkinoilla. Heillä on monia erityispiirteitä ja tarpeita, jotka kosmetiikka-alan yritysten kannattaa huomioida markkinoinnissaan ja tuotekehityksessään. Ensinnäkin, yli 50-vuotiaiden kuluttajien ryhmä on hyvin heterogeeninen. Tämä tarkoittaa, että heillä on monenlaisia kulutustottumuksia, arvoja ja tarpeita. Esimerkiksi osa heistä arvostaa perinteisiä tuotteita ja brändejä, kun taas toiset ovat avoimia uusille innovaatioille ja tuotteille, jotka voivat kohentaa heidän hyvinvointiaan ja ulkonäköään.​ (Xamk)​​ (Silver Economy)​.

K50-messujen sadoista näytteilleasettajista määrällisesti suurimmat ryhmät löytyvät juuri matkailun ja kulttuurin puolelta. Yli viisikymppiset liikkuvat tunnetusti myös sesonkiaikojen ulkopuolella ja ovat kiinnostuneet laadukkaista palveluista ja elämyksistä.

Vuonna 2024 Turun K50-messuille lanseerattiin Matkailukäytävä, joka osoittautui menestykseksi – tulevina vuosina Matkailukäytävä laajenee entisestään.

“Meillä meni messut todella hyvin, paljon paremmin kuin olisi osattu edes kuvitella. Olemme todella positiivisesti yllättyneitä, nämä oli varmasti parhaat messut ikinä. Saatoimme lähteä hieman skeptisesti, kun tämä oli meille uusi tapahtuma, mutta aivan super-positiivinen yllätys. Myimme toistasataa limppua muutamassa tunnissa, ja täydet laatikot lehtiä ja esitteitä jaettiin pois. Näitä on kaikkia kannettu [kilpailijan suurilta messuilta] takaisin kotiin. Ja mitä kauppaan tulee, niin ihmiset oikein janosivat tietoa. Meiltä kyseltiin todella paljon sijaintia ja jopa ajo-ohjeita. Ollaan hehkutettu kollegoille ja suositeltu eteenpäin, aivan huipputapahtuma! Jatkossa saatamme valita vain nämä kahdet messut [kilpailijan tapahtuman] sijaan.” Susanna Nyman, Hotel Merikruunu

Tässä vielä pari kävijätoivetta, vastauksena kävijäkyselyn kysymykseen mikä kiinnostaa ja mitä messuille toivoisi lisää:

”Matkailu, kotimaahan ja koko Suomi alueena”

”Matkailu kiinnostaa, omalla autolla max 200 km. Junalla pidempään!”

”Matkailu Hanko-Utsjoki -välillä”

”Kiinnostaa matkustus asunto-autolla ympäri Suomen”

”Elämysmatkailu ja sinkkukohteet”

”Matkustus Suomessa, miksei myös ulkomailla”

Visit Valkeakosken sekä Valkeakosken Kaupunginteatterin palaute messuilta 2023:

“K50-messut ovat olleet jo vuosia oikein hyvä tapahtuma meille. Paljon vauhtia ja vilskettä. Meillä on juuri tälle kohderyhmälle hyviä kohteita. Olemme mukana, koska on tarve näkyä ja tuoda esille matkailukohteita. Ensivuonna olemme entistä isommalla panostuksella mukana K50-messuilla.” -Riina Syrjänen

Ja tässä vielä Visit Kokkolan terveiset: “Oli meille onnistuneet messut. Ihmisiä kiinnosti eritoten matkailu.” Teea Pietilä, Visit Kokkola

Monille yli 50-vuotiaille kosmetiikan kuluttajille turvallisuus ja luotettavuus ovat tärkeitä arvoja. He arvostavat tuotteita, jotka ovat hellävaraisia iholle ja joilla on todistettu vaikutus. Lisäksi monet heistä ovat valmiita investoimaan laadukkaisiin tuotteisiin, jotka auttavat ylläpitämään ihon terveyttä ja ulkonäköä pitkällä aikavälillä​ (Silver Economy)​.

Kosmetiikka-alan yrityksille yli 50-vuotiaat asiakkaat tarjoavat suuren ja kasvavan markkinapotentiaalin. Tämä ryhmä on usein varakas ja valmis sijoittamaan rahaa tuotteisiin, jotka vastaavat heidän tarpeitaan ja toiveitaan.

Yli 50-vuotiaat ovat merkittävä kuluttajaryhmä kauneus- ja hyvinvointimarkkinoilla. He ovat valmiita investoimaan laadukkaisiin tuotteisiin ja palveluihin, jotka vastaavat heidän tarpeitaan.

Yli 50-vuotiaat ihmiset ovat laatutietoisen ryhmä, jolla on kiinnostusta ja varallisuutta panostaa asumisensa tasoon. 

VINKKI! Kodin ja asumisen palveluntajoajat ovat messuilla kasvava joukko, mutta moni yksittäinen toimija ja tuoteryhmä loistaa messuilla yhä poissaolollaan!

“Hyvä meininki näytteilleasettajien kesken ja asiakkaita oli runsaasti!” 

-TA-Asumisoikeus Oy

Kodin remontointi on yksi esimerkki asioista, joihin yli 50-vuotiaat investoivat. Tämä ikäryhmä arvostaa erityisesti kodin toimivuuden ja esteettisyyden parantamista, ja heillä on usein resursseja tehdä merkittäviä investointeja kotiensa kohentamiseen. Suomalaisen Silver Economy -hankkeen aikana havaittiin, että yli 50-vuotiaat kuluttajat muodostavat monipuolisen ja vaativan asiakasryhmän, jonka tarpeiden ymmärtäminen ja niihin vastaaminen voi tarjota yrityksille huomattavia liiketoimintamahdollisuuksia​ 

(Theseus)​​ (Xamk)​.

”On ollu tosi mukavia kohtaamisia ja paljon ihmisiä, jotka on ollu kiinnostuneita meidän asunnoista ja näistä uusista kohteista, et on ollu tosi kivoja kohtaamisia asiakkaiden kanssa. Suosittelisin tätä yrityksille, täällä saa paljon näkyvyyttä ja on paljon ihmisiä, ja ilmaistapahtuma niin suosittelisin tosi paljon kyllä.”

 -Anu Kivinen, Skanska

Kävijät etsivät messuilta uusia mielekkäitä vapaa-ajanviettomahdollisuuksia sekä harrastuksia. Osa messujen kävijäkunnasta on jo eläköinyt ja heillä on runsaammin aikaa käytettävissä. Näin ollen he ovat usein halukkaita käyttämään palveluja ja harrastamaan myös keskellä päivää hiljaisempina aikoina. 

“Jaettiin paljon esitteitä, saatiin myös uusia jäseniä tapahtumasta toimintaan mukaan suoraan. Muutamia lähti myös kokeilemaan eri liikuntaryhmiin tutustumista. Olemme jatkossakin mukana.”

Arvo Autio, Tampereen Seudun Selkäyhdistys

Jyväskylän Yliopiston julkaisemassa artikkelissa Varttuneet kuluttajat, vapaa-aika ja hyvinvointi kerrotaan, että “Vapaa-ajan palvelujen tuottajien pitäisikin huomattavasti aktiivisemmin kohdentaa tuote- ja palvelutarjontaa nimenomaan varttuneille kuluttajille, erilaiset elämäntilanteet, mieltymykset ja ikäryhmän sisäiset erot huomioiden. “

“Messuilla ja varsinkin tämmöisillä teema-järjestetyillä messuilla saadaan interaktiivisia kokemuksia ihmisten kanssa. Muu tekemämme mainonta kuten radio- ja lehtimainokset välittyvät vain yhteen suuntaan. Täällä päästään oikeasti keskustelemaan asiakkaille tärkeistä asioista ja löytämään yhdessä ratkaisuja niihin. Asiakkailla on täällä messuilla kivaa ja täällä vallitsee hyvä ilmapiiri, joten he ovat jo valmiiksi hyvin vastaanottavaisia ja pystyy kysymään niitä tärkeitä kysymyksiä jossa paikanpäällä kohdaten pystytään vastaamaan, se on rahaakin arvokkaampaa”

 – Tero Mutikainen, MyEms

Yli 50-vuotiaat ovat kohderyhmä, joista monilla on jo lapset lähteneet maailmalle ja monilla on paljon varallisuutta ”lepäämässä” pankkitileillä. Säästäminen ja sijoittaminen eläkepäiviä varten on ajankohtainen asia, silti sijoittaminen saattaa monelle olla myös vielä hyvin vierasta ja lisää tietoa asiasta kaivataan. 

K50-messuilla on aina ollut mukana useita pankkeja, niin luennoimassa sijoittamisesta ja muista raha-teemoista, kuin näytteilleasettajina ja yhteistyökumppaneina. Sijoittaminen ja säästäminen on myös kävijäkyselyiden perusteella kiinnostavia teemoja, ja sijoitusvinkit ovat kävijäitä kiinnostavia ohjelmanumeroita.

“Lähdimme jo toista kertaa mukaan K50-messuille, sillä väkeä riittää tungokseen asti ja ihmiset ovat hyväntuulisia ja tulevat juttelemaan. Suosittelen K50-messuja muillekin yrityksille, koska messuilla saa todella hyvin tuotua omaa juttansa esille ja tavoittaa samalla paljon ihmisiä”. 

-Eliisa Oksala, Nordea

Yli 20 % näytteilleasettajistamme on erilaisia yhdistyksiä, joista kolmen kärkenä on terveyden ja hyvinvoinnin, politiikan ja teatterin sekä tapahtumien parissa toimivat yhdistykset. Esimerkiksi Tunne rintasi ry, Kokoomus ja Nokian Työväenteatteri ovat mukana toistuvasti vuodesta toiseen, Työväen Musiikkitapahtuma on vuonna 2025 jo neljättä kertaa yhteistyökumppanina Tampereella. Amurin Teon Tupa ry on ollut yhtäjaksoisesti mukana jo vuodesta 2018 ja Tampereen Seudun Selkäyhdistys vuodesta 2020. Eikä ihme, sillä heidän palautteensa tapahtumasta on seuraavaa:

“Jaettiin paljon esitteitä, saatiin myös uusia jäseniä tapahtumasta toimintaan mukaan suoraan. Muutamia lähti myös kokeilemaan eri liikuntaryhmiin tutustumista. Olemme jatkossakin mukana.” -Arvo Autio, puheenjohtaja

Yhdistykset ovat paikalla useammin kahdesta syystä: jäsenhankinnan ja tiedottamisen nimissä.

Kumpaankin tarpeeseen on tarjota erikseen räätälöityä näkyvyyttä yhdistettäväksi messuosastoon. Tietoisku on mainio tapa tiedottaa kerralla useita kuulijoita, kun taas käsiohjelmassa on helppo listata jäsenyyden hyötyjä ja kerrata liittymisohjeet.

Halutessa osaston voi ostaa myös puoliksi, jolloin osaston hintakin puolittuu. Suosittu vaihtoehto on kerätä 2-3 yhdistyksen porukka, esimerkiksi kattojärjestö ja 1-2 alajaostoa, ja tulla yhdessä messuille. Näin saadaan useita hyötyjä: kustannuksia alas ja laajempaa näkyvyyttä.

Tapahtumissa on mahdollisuus näkyä paikallisesti ja tavata paikallisia ihmisiä, mikä on omiaan esimerkiksi uusien jäsenten hankinnassa tai toiminta-alueelle kohdennetussa tiedottamisessa.

Millainen on äärimmilleen viritetty messupäivä?

Suosikkikommenttimme aiheesta on tämä erään näytteilleasettajan palaute:

”Ensin ajattelin, että ompa kallista 6 tunnin messuista, mutta oli joka pennin arvoista. [Isoille kilpailijan kuluttajamessuille] meidän ei tarvitse enää mennäkään, ne on niin raskaita päiviä, samat tulokset voi saada näiltä messuilta. Porukkakin on aina niin hyväntuulista.” -K50-messujen näytteilleasettaja

Kuulemme toistuvasti tätä samaa palautetta. Jostain syystä meidät myös rinnastetaan toistuvasti näihin juuri samoihin, super-isoihin, monipäiväisiin, kansainvälisiin messuihin Helsingissä, vaikka käytännössä K50-messut on paljon pienempi tapahtuma. Mutta iso ylpeydenaiheemme on se, että molempien messujen vaikutukset asiakkaidemme liiketoimintaan voivat olla silti samat – tähän voisi siteerata suosittua ajatusta work smarter not harder.

Jo ensimmäisistä K50-messuista lähtien meille on ollut prioriteetti luoda tapahtuma, josta päälimmäisiksi fiiliksiksi jää helppous ja mukavuus, ja josta voi ns. ottaa vain kermat kakusta – eli välttää useiden päivien rakennusajan, ja silti saavuttaa tavoitteet.

K50-messuilla rakentaminen alkaa pari tuntia ennen messujen avautumista yleisölle – olemme karsineet osastojen rakenteet minimiin tehokkuuden nimissä. Purku taas tapahtuu vieläkin nopeammin. Alla kuvapari Tampereen messuista tapahtuman aikana ja pian niiden päätyttyä:

Tässä vielä vertailuksi valokuvaajamme Jarkko Laineen ottama kuva samoilta jalansijoilta, kun tapahtuma oli vielä käynnissä:

Eikä siinä vielä kaikki!

Toinen messuilua helpottava tekijä on se, että nyt pari vuotta K50-messut on sijoitettu ajallisesti lähemmäs toisiaan, ja ne pidetään vain kuukauden päässä toisistaan.

Tämä mahdollistaa tuplahyödyn ottamisen yhdellä työllä. Ajallisesti toisiaa lähellä oleviin tapahtumiin on helppo mennä samalla kärjellä, käyttää samat esitteet ja samat messutarjoukset, kohderyhmäkin on tuttu, jolloin ensimmäisestä tapahtumasta saadut opit ja ideat voi viedä heti käytäntöön ja tehostaa messujen tuloksia vielä entisestään.

Osallistuessanne sekä Turun että Tampereen messuille, lisäämme tilaukseen, molempiin tapahtumiin, veloituksetta somepostauksen sekä logon messujen suurtulostekarttaan. Kävijät suunnistavat näiden suurtulosten avulla tapahtumissa ja logonäkyvyyttä kartassa ei voi ostaa erikseen.

Milloin messuosasto kannattaa ostaa?

K50-messujen vuosi alkaa vuodenvaihteen sijaan helmi-maaliskuussa, kun edelliset messut on ohi.

Messujen tyytyväisyysprosentti on korkea, josta kertoo niin kutsutun ennakkomyynnin kovat tulokset. Esimerkiksi vuonna 2024 K50-messut järjestettiin Turun Logomossa helmikuussa ja Tampere-talolla maaliskuussa. Tämän jälkeen avasimme tapahtuman ennakkomyyntiin ainoastaan tapahtumissa mukanaolleille näytteilleasettajille – haluamme aina kiittää tapahtumassa mukana olleita, ja parhaat paikat voi varata vain ennakkomyynnin aikana. Pelkästään ennakkomyynnin aikana Turussa ja Tampereella, 3 viikon aikana, paikan Turusta osti jo 45% näytteilleasettajista ja Tampereella 46%.

Yhteydenottopyyntö

Jatketaanko keskustelua? Jätä meille puhelinnumerosi tai sähköpostisoitteesi sen mukaan, kummalla tavalla haluat yhteydenoton:

"*" näyttää pakolliset kentät

Haluan vastauksen*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mikä olisi teille sopivin osastovaihtoehto?

Vaihtoehto 1: Yhteistyökumppanuus

Suurin ylpeytemme on Yhteistyökumppanuus. Niitä on vain rajallisesti, jotta ne saavat arvoisensa näkyvyyden niin tapahtumassa kuin sen ennakkomarkkinoinnissa. Tapahtumapäivänä yhteistyökumppanit ovat ensimmäinen asia/näkyvimmin esillä, johon kävijät törmäävät – tapahtumaan on mahdoton saapua tai lähteä kulkematta näiden pisteiden ohi/huomaamatta näitä pisteitä. Yhteistyökumppaneiden markkinointipaketin avulla varmistat, että jäätte varmasti kaikkien kävijöiden mieleen!

Vaihtoehto 2: Näyttelytilat

Seuraavaksi tulee siniset Näyttelytilat. Nämä pisteet ovat heille, jotka tarvitsevat tilaa osastolle: esimerkiksi myyntitelineille, hierontatuolille, omalle messurakennelmalle tai vaikkapa liikuntahetkelle.

Vaihtoehto 3: Premium-osastot

Kolmantena punaiset Premium-osastot. Nimensä mukaisesti nämä sijaitsevat tapahtuman primääripaikoilla: ne on sijoiteltu kävijöiden kulkuvirtojen mukaisesti keräten laajasti huomiota. Premium-osastoihin kuuluu myös Turussa Matkailukäytävä, jolla nimensä mukaisesti on erilaisia matkailukohteita: kuntia, kulttuuria, matkatoimistoja ja nähtävyyksiä.

Vaihtoehto 4: Basic-osastot

Lopulta mintunvihreinä on Basic-osastot, jotka tarjoavat kursailematta messujen laajat hyödyt kustannustehokkaimmalla tavalla.

Mikäli haluatte tavoittaa sekä pirkanmaalaiset että varsinaissuomalaiset asiakkaat saatte kirsikkana kakun päällä veloituksetta some-julkaisuja sekä logonne tapahtuman suurtulostekarttoihin, jotka ohjaavat kävijöitä – tätä vaihtoehtoa pohtivat muutkin viimeisimpien messujen jälkeen:

“Meillä meni messut todella hyvin, paljon paremmin kuin olisi osattu edes kuvitella. Olemme todella positiivisesti yllättyneitä, nämä oli varmasti parhaat messut ikinä. Saatoimme lähteä hieman skeptisesti, kun tämä oli meille uusi tapahtuma, mutta aivan super-positiivinen yllätys. Myimme toistasataa limppua muutamassa tunnissa, ja täydet laatikot lehtiä ja esitteitä jaettiin pois. Näitä on kaikkia kannettu [kilpailijan suurilta messuilta] takaisin kotiin. Ja mitä kauppaan tulee, niin ihmiset oikein janosivat tietoa. Meiltä kyseltiin todella paljon sijaintia ja jopa ajo-ohjeita. Ollaan hehkutettu kollegoille ja suositeltu eteenpäin, aivan huipputapahtuma! Jatkossa saatamme valita vain nämä kahdet messut [kilpailijan tapahtuman] sijaan.”

Premium-osasto sekä Tampereen että Turun K50-messuilta kustantaa yhteensä

2600 €

Markkinointi Aamulehdessä ja Turun Sanomissa

K50-messujen viralliset mediakumppanit ovat Tampereella Aamulehti ja Turussa Turun Sanomat. Turun Sanomien välissä ilmestyy ennen messuja tapahtuman Messuliite, ja molempiin medioihin voi ostaa mainostilaa kumppanihinnoin.

Kuka tapahtuman järjestää?

Huikea Tapahtumatuotanto on pieni mutta ketterä tapahtumatoimisto Tampereelta. Olemme järjestäneet K50-messuja vuodesta 2016 alkaen. K50-messut ovat lähtöisin aiemmin järjestämistämme senioritapahtumista, jota palvelumuotoilun ja kävijäpalautteen kautta  lähdettiin kehittämään eteenpäin. Samalla jatkuvan kehityksen polulla olemme edelleen ja K50-messut ovat vuosivuodelta kasvaneet vastaamaan paremmin kävijöiden sekä näytteilleasettelijoiden toiveita ja tarpeita ja tätä kautta onnistuneet inspiroimaan kävijöitä tuhatpäisesti ja rikkomaan kävijäennätyksiä. 

Etsimme jatkuvasti uusia tapoja parantaa messuosallistumisen hyödyllisyyttä asiakkaillemme ja pyrimme tekemään kaikkemme, jotta K50-messut ovat raikas ja kiinnostava kokonaisuus. Kolmen hengen tehotiimimme  on joustava, pystyy sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin ja odottamattomiin haasteisiin. Pystymme tekemään nopeita päätöksiä, muuttamaan tarvittaessa suuntaa ja toimimaan niin, että messut sujuvat häiriöittä ja kaikilla jää positiivinen messukokemus.

Messuosallistuminen on aina suuri rahallinen ja ajallinen panostus, joten meille on tärkeää, että näytteilleasettajamme kokevat osallistumisen hyödylliseksi. Yhtenä K50-messujen tavoitteista on aina ollut tarjota näytteilleasettajoille suurin mahdollinen hyöty, ja tapahtumamme kerää toistuvasti kiitosta ja äimistelyä tästä aiheesta.

Näytteilleasettajien usein kysytyt kysymykset

Onneksi K50-messuilla on uusi yhteistyökumppani: Demande

Demande on henkilöstömäärältään Suomen suurin tapahtuma-alalla toimiva henkilöstövälitysyritys. Messuilla tarvitaan aina omaa henkilöstöä enemmän käsipareja, ja K50-messut onkin jo pari vuotta luottanut tässä Demandeen. Tulevilla messuilla yhteistyömme laajenee: tarjoamme myös messujen näytteilleasettajille henkilöstöä Demanden kautta. Emme saa suosittelusta provisiota, mutta tarjoamme näytteilleasettajillemme -10 % alen mainitsemalla tilatessasi K50-messut.

Muutamia syitä ulkoistaa messuhenkilöstö

  • Ammattimaisuus – et laittaisi kampaajaa sähkötöihin, miksi laittaisit sähköasentajan messuille promoamaan?
  • Resurssipula – messuille olisi tärkeä päästä osallistumaan, mutta oma henkilökunta ei riitä viikonlopputöihin
  • Kustannukset – ei ehkä heti uskoisi, mutta messuhenkilöstön ulkoistaminen tulee usein edullisemmaksi, kuin oman henkilökunnan tuntien venyttäminen ylitöiksi ja ryydittäminen kilometrikustannuksin – oletko laskenut, millaiset kulut omalla henkilöstöllä on messuilla? Alittaako se 28 €, joka on keskimääräinen tuntiveloitus Demanden kautta?
  • Tulokset – messuille mennään hakemaan tuloksia, joiden saavuttamista on helposti edistettävissä esimerkiksi sisäänheittäjällä messuosastolle.

Ja mikä parasta – Demanden kenttähenkilöstön ikähaarukka on 16-75 vuotta, pyrkien rikkomaan perinteistä ajattelua promootiotyöntekijöistä. Näin ollen K50-messuille voisi löytyä mukaan kävijöiden ikäinen promotyyppi, jos sellainen omasta porukasta uupuu!

Lisää voit lukea Demanden esitteestä.

Esiteltynä mm. tarkempia tietoja koulutuksesta ja työntekijöiden valinnasta, sekä mielenkiintoisia case-esimerkkejä – oletko koskaan esimerkiksi ajatellut, että voisit varata messuille henkilön viihdyttämään osastollenne jonottavia ihmisiä, jotta väki jaksaa jonottaa loppuun asti?

Tuotemyynti on sallittu! Osasto tyypistä riippumatta jokaisella pisteellä voi myydä tuotteita. Kohderyhmää kiinnostavat tuotteet voivat toimia myös hyvänä huomionherättäjänä. Messukävijöistä on hauskaa päästä hypistelemään erilaisia tuotteita ja tehdä ostoksia. Osa kävijöistä tulee varta vasten tekemään juurikin ostoksia. Huomioithan, että ruoan ja juomien myynnistä on sovittava erikseen!

Maistattaminen onnistuu kyllä. Juoma- ja ruokapalveluiden myyntiyksinoikeudet ovat tapahtumapaikkojen ravintoloilla, mutta tuotteiden myynti mukaan on mahdollista. Ota meihin erikseen yhteyttä niin osaamme yhdistää sinut tarvittaessa tapahtumapaikan ravintolan kanssa.

Ei missään tapauksessa! K50-messut ovat nimensä mukaisesti yli 50-vuotiaille suunniteltu tapahtuma, jossa kävijät ovat pääsääntöisesti alle 70-vuotiaita. Täten kävijöitä ei myöskään tapahtumissa puhutella senioreiksi ja niinikään ohjelmassa ole tuolijumppaa. Kävijöiden toiveesta näytteilleasettajista voi löytyä muutamia ikäihmisten palveluntarjoajia, kuten esimerkiksi kotiapu, joihin kävijät voivat tutustua omien läheistensä puolesta

Tottahan toki! Olemme panostaneet messujemme tuotevalikoimassa monipuolisuuteen, koska tiedämme, että asiakkaidemme erilaiset tuotteet ja palvelut vaativat erilaisia tapoja tullakseen parhaiten esille, erottuakseen, ja jotta ydinominaisuudet eivät varmasti jää kävijöille epäselviksi. Lisäpalvelut kannattaa valita messustrategian mukaan – olisiko teille paras tapa houkutella kävijöitä ennakkoon vaikkapa verkkokauppaanne uutiskirjeemme kautta, sujauttaa ihana tuotenäyte kävijöille jaettavaan messukassiimme vai kertoa yksityiskohtaisesti palvelunne hyödyistä tietoiskussa ohjelmalavalta?

Ota meihin yhteyttä, jotta osaamme suositella tavoitteenne mukaisesti teille parhaiten sopivinta palvelua! 

Raili

040 849 2267

raili@huikea.net

Tiedämme nyt aiempaa paremmin, mikä saa kohdeyleisömme liikkeelle. Olemme luoneet messuille uuden raikkaamman ilmeen, kehittäneet tapahtuman viestintää ja markkinointia, ja teemme vuosittain kävijäennätyksiä. Esimerkiksi keväällä Tampereen K50-messuilla rikoimme kävijäennätyksemme, ja messuilla vieraili 6 tunnin aikana noin 4500 kävijää.

Olemme pyrkineet vuosittain kehittämään tapahtuman pohjaratkaisuja. Esimerkiksi Turun messuille lanseerattiin vuonna 2024 Matkailukäytävä, joka sai loistavan vastaanoton. Tampereella tapahtumasta tulee kaksipäiväinen vuonna 2025, jolloin saamme kasvatettua kävijämäärää entisestää ja samalla myös tasoitettua ruuhkahuippua, jolloin näytteilleasettajien on helpompi houkutella kävijä osastollensa ja keskustella kiireettä.

Tavoitteenamme on saada nuorennettua messujen kävijäprofiilia ennestään vastaamaan paremmin sen nimeä. Vuonna 2024 kävijöiden toiseksi suurin ikäryhmä oli 50-60 vuotiaat. Olemme keränneet vuosittain palautteita sekä näytteilleasettajilta että kävijöiltä, jonka mukaan kehitämme tapahtumaa jatkuvasti.

Tapahtumapaikat ovat vakiintuneet Tampereella Tampere-taloon ja Turussa Logomoon. 

Esitteiden jakamiseen tarvitsee tapahtuman järjestäjältä erikseen ostetun luvan. Näytteilleasettajille esitteiden jakaminen on rajattu oman esittelypisteen alueelle.

Suosittelemme panostamaan oman pisteen näyttävyyteen ja/tai osallistavan aktiviteetin suunnitteluun sekä ammattitaitoiseen messuhenkilöstöön, joka osaa omalla toiminnallaan houkutella tavoitteenne mukaiset kävijät tutustumaan juuri teidän palveluihin ja tuotteisiin. 

Tehostaakseen messunäkyvyyttä entisestään kannattaa osaston lisäksi herätellä messuvieraiden kiinnostusta jo ennen tapahtumaa. Tapahtuman somekanavat ja uutiskirje keräävät tuhansia silmäpareja jo ennen tapahtumaa, ja tapahtuman infopisteellä yksiä kysytyimmistä näytteilleasettelijoista ovat ne, jotka ovat ovat olleet mukana messujen viestinnässä ja markkinoinnissa jo ennen tapahtumaa. Parhaimpia väyliä tähän ovat mukanaolo messuohjelmassa, tapahtuman arvontoihin palkinnon luovuttaminen sekä messutarjous. 

Jokainen näistä palvelee hieman erilaista tarvetta; tietoisku on omiaan esittelemään jotakin, joka vaikuttavimmillaan tulee nähdä ja kokea, kuten teatterit ja muu esittävä taide. Arvonnoissa hiteiksi ovat nousseet erilaiset reissut ja matkat, kuten hotelliyöpymiset ja risteilyt. Messutarjous palvelee parhaiten heitä, joilla on messuilla konkreettinen tarjous; oli se sitten alennus tai muu etu.

Jäitkö kaipaamaan vielä jotain infoa?

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Ota yhteyttä

Raili Haapala

Messumyynti

040 849 2267
raili@huikea.net

Anniina Raatikka

Yrittäjä, Yhteistyöt

040 576 8761
anniina@huikea.net

Jenna Ylikoski

Yrittäjä, Laskutus, Markkinointi ja viestintä

050 359 5573
jenna@huikea.net

Haluatko saada tietoa yli 50-vuotiaista kuluttajina ja uusimmat tiedot K50-messuista?

 Liity uutiskirjeentilaajaksi: