Huikean ja Hurja Median vinkit messuilla menestymiseen
Miten erottautua ja menestyä messuilla?
Pidimme tiistaina Huikean toimistolla tapahtuman, jossa jaoimme Hurja Median somesparraajien kanssa messuille osallistumisen vinkkejä seuraavien K50-festarien näytteilleasettajille. Blogitekstissä on tiivistetty Huikean vinkit messuilla menestymiseen, ja tekstin lopusta löytyy linkki Hurja Median blogiin, jossa on heidän esittelemänsä vinkit sosiaalisen median hyödyntämiseen, sekä Hehku Visualin Johannan tiivistelmä somevinkeistä.
Miten menestyä messuilla?
Saadaksesi maksimaalisen hyödyn messuille osallistumisesta, tulee osallistumisen tavoite miettiä tarkkaan. Millainen mielikuva yritykseesi ja sen tuotteisiin tai palveluihin halutaan sitoa? Mitkä ovat tapahtuman tärkeimmät lähtökohdat ja tavoitteet? Konkreettinen tavoite esimerkiksi uusien liidien määrästä edesauttaa tavoitteisiin pääsemistä ja niiden ylittämistä. Ei tule unohtaa myöskään somenäkyvyyden valjastamista hyötykäyttöön. Luvassa Hurja Median 5 vinkkiä somesta boostia messuiluun. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Miten erottautua?
Miten erottautua messuilla muista näytteilleasettajista? Miten juuri sinun tuotteesi tai palvelusi herättäisi mielenkiinnon ja jäisi kävijöiden mieleen? Kävijöiden houkuttelemiseksi kannattaa ehdottomasti suunnitella jotain interaktiivista tekemistä, esimerkiksi peli, jota on hauska ja helppo tulla kokeilemaan. Voit toki tehdä messuosastosta myös esimerkiksi kokonaan pinkin ja palkata julkkiksen ständille promoamaan tuotetta, mikä vain parhaiten sopii brändisi ilmentämiseen? Messuosaston suunnittelussa pitää tietysti ottaa aina huomioon käytettävissä oleva tila. Mikäli tilaan ei voi tuoda erikoisia laitteita tai muuta rekvisiittaa, voi messuosaston henkilökunta huomioida näyttävyyden ja erilaistumisen esimerkiksi pukeutumistyylissään.
Huippumyyjät ja tilanteen luonteeseen sopiva henkilökunta
Avaintekijä messuilla onnistumiseen on ehdottomasti messutyöntekijä! Paraskaan viesti, palvelu tai tuote ei tule kuulluksi, mikäli promohenkilö messuilla ei ole motivoitunut työhönsä. Vaikka tavoitteena olisi tehdä kauppaa messuilla, onko myyntihenkilöstönne tottunut tapaamaan asiakkaitanne kasvotusten? Mikäli teiltä ei löydy positiivista, motivoitunutta, pelotonta ja ahkeraa ammattilaista hommaan, suosittelen ehdottomasti käyttämään eri esiintymistaidon ammattilaisia. Messujen kohdeyleisö on hyvä myös aina huomioida erikseen messuhenkilöstön valinnassa. Esimerkiksi yli viisikymppisille suunnatuilla messuilla, ständillä olisi hyvä olla samaa ikäluokkaa edustava henkilö me-hengen luojana.
Miten edetä messukontaktien kanssa?
Messuilta tulee aina suuri määrä tärkeitä kontakteja. Tuotteestasi ja palvelustasi riippuen, mieti ennakkoon miten edetä messukontaktin kanssa, saadaksesi mahdollisimman tehokkaasti vietyä agendaasi eteenpäin. Muista käyttää kontaktien tallentamiseen jotain sähköistä palvelua, mihin saat suoraan ylös mitä on puhuttu ja sovittu. Kysytkö yhteystiedot ja sovitko jo suoraan päivän milloin soitat tai tulet käymään asiakkaan luona? Mikäli tarkoituksenasi on levittää mahdollisimman paljon tietoa asiastasi anna käyntikorttisi ja esite mukaan mistä löytyy lisätietoja ja ohjaus nettisivuille.
Se kaikkein tärkein asia messuilla menestymiseksi
Messuilla onnistuminen on monen tekijän summa, mutta tärkein asia on luoda oikeanlainen energia ja positiivinen fiilis messuvieraalle. Kynnys hypätä käytävältä vuorovaikutukseen messuedustajan kanssa täytyy olla mahdollisimman matala. Kävijän pitää uskaltaa tulla kuuntelemaan, mitä teillä on sanottavana. Ystävällinen, aito hymy vie toki jo pitkälle.
Tiivistelmä
Tavoitteet: Messuilla menestymiseen vaaditaan messujen tavoitteiden kiteytettämistä ennen ensimmäistäkään toimenpidettä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Erottautuminen: Mieti miten kiinnität kävijöiden huomion!
Messuedustajat: Onko messuedustajiksi valittu juuri ne oikeat henkilöt menestyksen varmistamiseksi?
Liidit tehokkaaseen käyttöön! Suunnittele miten keräät liidejä ja miten käyt saadut liidit läpi.
Somesta buustia messuiluun
Miten suunnittelette ennakkoon tapahtumasomea? Tiedättekö kenelle viestitte? Hyödynnättekö Facebook-tapahtumia? Oletteko sosiaalisia? Mm. Likkojen Lenkin, lukuisten messu- ja ammattitapahtumien sekä konserttien sosiaalisten medioiden taustalla häärivä Hurja Median tiimi kertoi iltapäivässä viisi tärppiä onnistuneeseen tapahtumasomeen. Hehku Visualin Johanna tiivisti asian kuvamuotoon.
Mikäli haluat lukea lisää aiheesta, niin klikkaa itsesi Hurja Median blogiin ja poimi vinkit talteen.
Klikkaa kuva isommaksi! (c) Johanna / Hehku Visual
Kiinnostaako K50-tapahtumat sinua?
Tiesitkö, että Suomen väestöstä 42 prosenttia, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, on yli 50-vuotiaita? Tämä ikäryhmä on nykyään vauraampi ja terveempi kuin aiemmat sukupolvet, mutta monet suomalaiset yritykset eivät silti hyödynnä heidän kulutuspotentiaaliaan täysimääräisesti.
Haluatko kuulla lisää, kuinka tavoittaa tehokkaasti tuhansia +50-vuotiaita?
Tilaa postauksemme sähköpostiin!
Lisää luettavaa
Destinaatiomarkkinoinnin ytimessä on matkakohde, jonne markkinointitoimenpiteillä pyritään saamaan lisää tunnettuutta ja kävijöitä.
Lue lisääPidimme tiistaina Huikean toimistolla tapahtuman, jossa jaoimme Hurja Median somesparraajien kanssa messuille osallistumisen vinkkejä seuraavien K50-festarien näytteilleasettajille.
Lue lisääTapahtumatoimistomme strategiapäivän lomassa kävimme kootusti palautteitamme läpi, ja saimme idean julkaista sekä palautteita että niistä syntynyttä pohdintaa blogiimme!
Lue lisää
Ota yhteyttä
Raili Haapala
Messumyynti
040 849 2267
raili@huikea.net
Anniina Raatikka
Yrittäjä, Yhteistyöt
040 576 8761
anniina@huikea.net
Jenna Ylikoski
Yrittäjä, Laskutus, Markkinointi ja viestintä
050 359 5573
jenna@huikea.net
Haluatko saada tietoa yli 50-vuotiaista kuluttajina ja uusimmat tiedot K50-messuista?
Liity uutiskirjeentilaajaksi: